Opis programa do vključno vpisa v 1. letnik v študijskem letu 2015/2016

Slep in slaboviden otrok


Nosilci: docent dr. Kermauner Aksinja


Splošne informacije

UČNI NAČRT PREDMETA / COURSE SYLLABUS

Predmet:

Slep in slaboviden otrok

Course title:

Študijski program in stopnja

Study programme and level

Študijska smer

Study field

Letnik

Academic year

Semester

Semester

Zgodnje učenje, 2. stopnja

/

1. ali 2.

2. ali 3. ali 4.

Vrsta predmeta / Course type

izbirni

Univerzitetna koda predmeta / University course code:

Predavanja

Lectures

Seminar

Seminar

Vaje

Tutorial

Klinične vaje

work

Druge oblike študija

Samost. delo

Individ. work

ECTS

30

45

/

/

/

105

6

Nosilec predmeta / Lecturer:

doc. dr. Aksinja Kermauner

Jeziki /

Languages:

Predavanja / Lectures:

slovenski

Vaje / Tutorial:

slovenski

Vsebina:

  • Osnove tiflopedagogike;
  • Oftalmologija, diagnostika;
  • Specifike razvoja slepih in slabovidnih otrok;
  • Celovita zgodnja obravnava slepih in slabovidnih otrok ter njihovih staršev;
  • Dejavniki uspešnega vključevanja v inkluzivni vrtec;
  • Metode vzgoje slepih in slabovidnih otrok;
  • Izdelava individualiziranega programa;
  • Osnovne zakonitosti in tehnike prilagajanja in izdelave igrač ter didaktičnega gradiva za slepe in slabovidne otroke (teorija in praktikum);
  • Osnove specialnih znanj (teorija in praktikum):
    - orientacija in mobilnost,
    - vsakodnevna opravila slepega otroka –VOS,
    - vaje preostalih čutil;
  • Kombinirane motnje: slepo-gluhi otroci, slepi-MDR, slepi-spektroavtistična motnja;
  • Razvijanje socialnih kompetenc slepih in slabovidnih otrok;
  • Postopek usmerjanja; Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami.

Temeljni literatura in viri / Readings:

Osnovna literatura:

  • Globačnik, B. (2009). Zgodnja obravnava in posebne potrebe. Vzgoja in izobraževanje, 11(5-6), 32-36.
  • Kermauner, A. (2010). Na drugi strani vek. Ljubljana: Študentska založba.
  • Kobal Grum, D. in Kobal, B., ur. (2006). Zagotavljanje enakih možnosti za vzgojo in izobraževanje slepih in slabovidnih otrok v Sloveniji. Ljubljana: DEMS.
  • Opara, B. (2005). Vloga vrtcev in šol pri vzgoji in izobraževanju otrok s posebnimi potrebami. Ljubljana: Centerkontura.
  • Popović, D. (1986). Rani razvoj i prilagođavanje slepih. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Dopolnilna literatura:
  • Bishop, V. E. (2004). Teaching visually impaird children. Charles C Thomas, Publisher, Ltd., Springfield. London: David Foulton Publishers.
  • Dikić, S. (1997): Tiflologija. Beograd Ideaprint.
  • Gžegoževska, M. (1971). Psihologija slepih. 1. zvezek. Izdanje naučnog pedagoškog društva.
  • Holbrook, M. C. in Koenig, A. J. (2003). Foundations of education, I. del: History and theory of teaching children and youth with visual impairments. New York: AFB Press.
  • Kermauner, A. (2004). Tipna slikanica za slepe. Diplomsko delo. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
  • Kermauner, A. (2010). Fenomenologija samogenerirane slepote. Doktorska disertacija. Ljubljana: Pedagoška fakulteta.
  • Mason, H. in McCall, S. (1997) (ur.). Visual Impairment. Acces to Education for Children and Young People. London: David Fulton Publishers.
  • Žolgar Jerković, I., Kermauner, A. (2006). Poznavanje slepih in slabovidnih učencev - pot do ustrezne obravnave. Sodobna pedagogika, 57, 376-393.

Dodatna literatura:
  • Kermauner, A. (1996). Kakšne barve je tema? Ljubljana: Zavod za slepo in slabovidno mladino.
  • Kermauner, A. (2001). Tema ni en črn plašč. Ljubljana: MK.
  • Kermauner, A. (2010). Žiga špaget gre v širni svet. Gorjuša: Založba Miš.
  • Kermauner, A. (2011). In zmaj je pojedel sonce. Ljubljana: Vodnikova založba.
  • Oberman, M. (1986). Osposobljavanje djece oštećena vida za svakodnevni život. Socialna misao, 8-9, 333-339.Oberman, M., Zovko, G. (1984). Metodičke napomjene za rad s djecom oštećena vida.
  • Stančić, V. (1991). Oštečenja vida – biopsihosocialni aspekti. Zagreb: Školska knjiga.

Cilji in kompetence:

Cilji:
Študent/-ka:

  • pozna osnovna teoretična spoznanja tiflopedagogike in je sposoben/-na prenosa znanja na pedagoško področje;
  • izbira in uporablja pravilne strategije, pristope in metode dela s slepimi in slabovidnimi otroki;
  • razume in pozna razvojne zakonitosti slepih in slabovidnih otrok;
  • zna prilagoditi okolje slepemu in slabovidnemu otroku;
  • zna prilagoditi preprostejše igrače in didaktične pripomočke v skladu z zakonitostmi tiflopedagogike;
  • zna razvijati odnosne kompetence slepih in slabovidnih otrok.

Splošne kompetence:

  • zna prepoznati različnosti in potrebe slepih in slabovidnih otrok;
  • ima temeljna znanja o slepih in slabovidnih otrocih in zna organizirati tiste pogoje in podporo, ki jo potrebujejo v procesu vzgoje in izobraževanja in v socialnem življenju;
  • vzpostavlja učinkovito prilagojeno učno okolje z upoštevanjem specifike slepih in slabovidnih otrok.


Predmetnospecifične kompetence:
Študent/-ka:

  • upošteva tiflopedagoška načela, razume strokovne pojme, ki se tičejo tiflopedagoške stroke;
  • usposobljen/-a je za nudenje dodatne strokovne pomoči, kar se tiče enostavnejših specialnih znanj;
  • pozna ustrezne oblike sodelovanja s starši;
  • usposobljen/-a je za pripravo individualiziranega programa;
  • usvoji osnovne metodike poučevanja specialnih znanj;
  • pozna motnje vida s pomočjo simulacijskih očal.

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:
Študent/-ka:

  • pozna zakonitosti razvoja slepega in slabovidnega otroka;
  • pozna pravice slepih in slabovidnih otrok, ki izhajajo iz Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami.


Uporaba:
Študent/-ka:

  • zna poiskati ustrezne rešitve pri premagovanju arhitektonskih in organizacijskih ovir za večjo varnost pri gibanju slepega ali slabovidnega otroka;
  • usposoblje/-na je za praktično delovanje na področju preverjanja in ocenjevanja slepote in slabovidnosti ter načrtovanja, izvajanja in evalvacije programov;
  • ima znanje za pripravo in izvedbo igrač, iger, pripomočkov ter ustreznega didaktičnega materiala;
  • zna razvijati socialne kompetence slepih in slabovidnih otrok.


Refleksija:
Študent/-ka:

  • kritično vrednoti lastno delo z otroki in ga izboljšuje;
  • kakovostno nadgrajuje svoje ustvarjalno delo na področju inovativnih rešitev za boljše vključevanje slepih in slabovidnih otrok v inkluzivni proces.

Metode poučevanja in učenja:

  • Predavanja,
  • seminarji,
  • seminarske vaje v obliki delavnic.

Načini ocenjevanja:

Delež (v %) /

Weight (in %)

Način (pisni izpit, ustno izpraševanje, naloge, projekt)

Seminarska naloga.

50 %

50 %

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. ŽOLGAR, Ingrid, KERMAUNER, Aksinja. Poznavanje slepih in slabovidnih učencev - pot do ustrezne obravnave. Sodob. pedagog., 2006, letn. 57, posebna izd., str. 376-393. [COBISS.SI-ID 6563913]
  2. KERMAUNER, Aksinja. Berenikini kodri, (Zbirka Zorenja +). 1. izd. Dob pri Domžalah: Miš, 2006. 186 str. ISBN 961-6630-06-7. ISBN 978-961-6630-06-1. [COBISS.SI-ID 230336512]
  3. KERMAUNER, Aksinja. Berenikini kodri, (Zbirka Zorenja+). 1. izd. Dob pri Domžalah: Miš, 2007. 186 str. ISBN 978-961-6630-06-1. [COBISS.SI-ID 234833152]
  4. KERMAUNER, Aksinja. Orionov meč, (Zbirka Zorenja+). 1. izd. Dob pri Domžalah: Miš, 2008. 222 str. ISBN 978-961-6630-63-4. [COBISS.SI-ID 240536832]
  5. KERMAUNER, Aksinja. Na drugi strani vek : (opis prvoosebne fenomenološke raziskave - kako je biti slep). Ljubljana: Študentska založba, 2009. 104 str., ilustr. ISBN 978-961-242-261-5. [COBISS.SI-ID 248906240]
  6. KERMAUNER, Aksinja. Fenomenologija samogenerirane slepote : doktorska disertacija. Ljubljana: [A. Kermauner], 2010. 138, VIII str., ilustr. http://www.dlib.si/v2/Details.aspx?URN=URN:NBN:SI:DOC-OTYUEG7Z. [COBISS.SI-ID 8626249]
nazaj na prejšnjo vsebino natisni vsebino