Nagovor dekanje UP PEF, prof. dr. Mare Cotič, ob začetku študijskega leta 2022/23

datum: 29.09.2022

kategorija: Novice

Drage študentke in študentke ter vsi zaposleni na UP PEF, v začetku novega študijskega leta bi rada z vami delila besede, ki jih je zapisal izr. prof. dr. Tomaž Grušovnik, saj z njimi izraža poslanstvo vseh, ki delamo na področju vzgoje in izobraževanja.

mara.png»Čeprav je bil letošnji september nadpovprečno deževen, se je tu in tam vendarle dalo ujeti kak sončni žarek in se v poslavljajočem poletju pogreti na klopci ob morju. Prihod jeseni pri nas na Obali spremlja odhod počitnikovalcev in sočasen prihod šolarjev, ki se vračajo v šolske klopi. V poznem poletju zato ni moč slišati le čebljanja ptic, ampak tudi veselo kramljanje otrok. Tako lahko s klopce nehote preslišimo marsikaj, od mladostniškega veselja do pogovorov s starši. Pri slednjih je pogosto negodovanje, povezano s šolo: od pritoževanja nad pretežkimi torbami in urniki do nestrinjanja s ceno učbenikov ter učnimi vsebinami. Glede slednjih je moč slišati, da so neživljenjske, nepraktične, nepotrebne, da brez pravega smisla zapolnjujejo otroške glave in da jih ne pripravljajo na realno življenje.

Sedanji in bodoči delavci v vzgoji in izobraževanju moramo priznati, da imajo včasih starši prav. Potruditi se moramo, da so naše vsebine skupaj z učnimi cilji in smotri vzgoje in izobraževanja nasploh kar najbolj po meri človeka. Gotovo na tem področju še nismo rekli zadnje in vsekakor jih lahko izboljšamo na način, da bodo pri posameznikih v večji meri negovale ustvarjalno reševanje problemov in jih pripravljale na stvarne izzive. Toda po drugi strani moramo vedeti, da vzgoje in izobraževanja ne moremo zvesti zgolj na učenje veščin ali pomnjenje podatkov. Občutek, da »se nismo ničesar naučili«, če si ne moremo priklicati v spomin konkretnih dejstev, ki smo jih slišali pri pouku, ali če nismo usvojili nobenih uporabnih veščin, je varljiv. Šola nam zraven teh namreč nudi še celo zakladnico asociacij, kontekstov, interpretacij ter perspektiv gledanja na svet, ki nas delajo to, kar smo: izobraženi ljudje. Izobraženost namreč ni le priklic podatkov in obvladovanje tehnik, pač pa je tudi način doživljanja sebe in sveta. Če ne bi bilo tako, šol sploh ne bi potrebovali, pač pa bi nam zadostovali že najnovejši modeli pametnih telefonov in neomejen prenos podatkov.

Toda vsak, ki se je moral na pamet naučiti pesem Soči, ve, da je s tem v življenju pridobil nekaj, kar mu ne more posredovati nobena spletna banka podatkov, pa četudi vsebuje vse podatke o pretoku reke, kakovosti njene vode, dolžini toka in vseh njenih pritokih. Tudi nobena uporabna veščina mu ne more nadomestiti doživljanja te primorske reke, v kateri lahko zaslišimo ritem Gregorčičeve pesmi, pa čeprav je morda trpel in negodoval, ko se je moral besedilo učiti besedo za besedo, vrstico za vrstico … Tudi če je večino pesmi že zdavnaj pozabil, bo v njem vendarle ostala neka nevidna očesna leča, zaradi katere bodo njeni valovi odsevali tisto znano temno zelen planinskih trav in vedro višnjevost višav.

Spoštovane študentke in študenti, drage visokošolske učiteljice in učitelji ter sodelavke in sodelavci, strokovne delavke in delavci, vsi ostali zaposleni, pa tudi starši, sorodniki in vsi bližnji, ki ste kakorkoli povezani z našo fakulteto: želim vam prijeten skok v novo študijsko leto, ki vam naj ne ponudi le obilice relevantnih podatkov in uporabnih veščin, pač pa tudi veliko bogatega življenjskega konteksta, pa čeprav ga boste morda odkrili šele kdaj pozneje v življenju, ko vas bo na klopci nepričakovano obsijalo sonce.«

 

prof. dr. Mara Cotič,

dekanja UP PEF