Sodelavki Pedagoške fakultete UP med snovalci posodobljenega jezikovnega portala SMeJse

datum: 24.11.2025

kategorija: Novice

Asist. Mija Umer in dr. Barbara Baloh s Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem sodelujeta pri projektu Slovenskega raziskovalnega inštituta (SLORI) Vsebinska, funkcionalna in estetska aktualizacija jezikovnega portala SMeJse. Portal, ki je v javnosti dostopen od leta 2017, je pomembno orodje za podporo učenju in poučevanju slovenščine kot manjšinskega jezika ter je namenjen širokemu krogu uporabnikov – od predšolskih otrok do odrasle strokovne javnosti.

V okviru projekta je bila izvedena celovita posodobitev portala, ki obsega izboljšano uporabniško izkušnjo, prenovljeno grafično podobo in razširjen nabor vsebin, med katerimi so nova orodja, publikacije in e-gradiva. Prenovljeni portal je bil javnosti predstavljen konec preteklega meseca. Projekt je bil sofinanciran iz sredstev Javnega razpisa za izbiro ponudnikov za izvedbo projektov na podlagi Nacionalnega programa za jezikovno politiko v letih 2024–2025 Ministrstva za kulturo RS, izveden pa je bil v sodelovanju z Univerzo v Novi Gorici.

Med drugim je nastala zbirka petih interaktivnih avtorskih učnih enot Jezikovne dejavnosti v osnovni šoli: izbrani primeri. Urednici učnih enot sta dr. Maja Melinc Mlekuž in dr. Barbara Baloh, grafično pa jih je oblikovala Mija Umer.  Do enot lahko dostopate na https://www.smejse.it/.  


Učna enota »Oblikujem besede«

Avtorica: Mija Umer

Učna enota vključuje naloge za utrjevanje sklonskih oblik v rabi. Naloge so prilagojene različnim jezikovnim zmožnostim otrok in omogočajo individualizacijo ter diferenciacijo pouka.


Učna enota »Berem in pišem«

Avtorica: dr. Sabina Višček

Gradivo je oblikovano tako, da ga učitelj ali učiteljica pregleda in učencem predlaga ustrezne naloge glede na njihove zmožnosti. 

Vsebuje primere nalog za utrjevanje branja in pisanja po obravnavi določenih črk. Učitelj ali učiteljica lahko naloge uporabi pri oblikovanju svojega didaktičnega gradiva.


Učna enota »V družbi besed 2«

Avtorica: Nastja Gherlani

Enota se navezuje na že objavljeno zbirko interaktivnih samostojnih učnih enot Rastoča slovenščina, kjer je avtorica Nastja Gherlani objavila eno učno enoto za vrtec Z igro do besed in učno enoto za osnovno šolo V družbi besed.

Gradivo vsebuje didaktične primere za bogatenje besedišča, predstavi razlago novih in manj znanih besed, branje besed, povedi in krajših besedil, zapisovanje besed, povedi in krajših besedil. Upošteva predznanje otrok in je stopnjevano glede na jezikovno zmožnost.


Učna enota »Po cesti besed«

Avtorica: Alenka Dobrila

Gradivo upošteva prepletanje različnih vrst dejavnosti in medpredmetno povezovanje. Pri takem pridobivanju znanja in spodbujanju ustvarjalnega dela uporabi učitelj ali učiteljica spoznanja (transfer že usvojenega znanja in izkušenj) nekega kurikularnega področja pri obravnavi pojavov oz. vsebin na drugem področju, pri čemer poudarja enake ali sorodne teme in koncepte. Učna enota vključuje tudi zvočne posnetke, vezane na vsebino.


Učna enota »Bralni dnevnik«

Avtorica: Sanja Širec

Prvi del bralnega dnevnika je namenjen učenkam in učencem 5. razreda osnovne šole. Prebrati morajo najmanj šest knjig, če želijo dobiti priznanje za opravljeno bralno značko. Štiri knjige od šestih spadajo v skupinsko razredno branje, kar pomeni, da jih učitelj obravnava s celim razredom.

Drugi del bralnega dnevnika je namenjen učenkam in učencem prvostopenjske srednje šole. Prebrati morajo najmanj šest knjig, če želijo dobiti priznanje za opravljeno bralno značko. Pet knjig od šestih spada v skupinsko razredno branje, kar pomeni, da jih učitelj obravnava s celim razredom.


Kot enega ključnih rezultatov projekta je SLORI predstavil tudi izid nove znanstvene monografije Pogledi na didaktiko slovenščine: pouk slovenščine v osnovni šoli s slovenskim učnim jezikom v Italiji, ki sta jo pripravili dr. Barbara Baloh in dr. Maja Melinc Mlekuž. Monografija obravnava temeljite analize stanja in potreb na področju poučevanja slovenščine v italijanskem šolskem sistemu ter ponuja smernice za nadaljnji razvoj didaktičnih pristopov. Dostopna je v elektronski različici na portalu SMeJse, tiskana izdaja pa bo predstavljena 25. novembra v Gorici (tukaj bom delila povezavo do dogodka na spletni strani UP PEF).

O posodobitvi portala sta poročala tudi Primorski dnevnik in RAI News, ki sta izpostavila pomembnost nadgradnje za razvoj kakovostnih jezikovnih virov v manjšinskem prostoru.

Povezava do objave Primorskega dnevnika: https://www.primorski.eu/se/predstavili-posodobljeni-jezikovni-portal-smejse-JX2022478

Povezava do objave Rai News: https://www.rainews.it/tgr/fjk/video/2025/10/aktualizacija-portala-smejse--slovenscina-kot-manjsinski-jezik-ab00eb67-d5ab-4779-977b-a9fa29b7d08a.html

Smej_se.png