Razredni pouk

Naravoslovje 1

 
Splošne informacije:

 

UČNI NAČRT PREDMETA

Predmet:

Naravoslovje 1

Študijski program in stopnja

Študijska smer

Letnik

Semester

Razredni pouk, 1. stopnja

/

2.

3.

Vrsta predmeta

obvezni

Univerzitetna koda predmeta:

Predavanja

Seminar

Vaje

Klinične vaje

Druge oblike študija

Samost. delo

ECTS

30 ur

/

LV 15 ur

/

/

45 ur

3

Nosilec predmeta:

doc. dr. Janja Plazar

Jeziki:

Predavanja:

slovenski

Vaje:

slovenski

 

Vsebina:

  • definicija biologije kot vede o življenju, , ki obravnava živa bitja in življenjske procese (prehranjevanje, razmnoževanje, rast, dihanje, izločanje, odzivanje na dražljaje itd.);
  • osnove biologije celice z osnovami genetike: razlikovanje med prokariotsko in evkariotsko celico ter med rastlinsko in živalsko; temeljni življenjski procesi na celičnem nivoju (fotosinteza, anaerobna in aerobna razgradnja organske snovi);
  • pregled sodobnega sistema kraljestev: glavne značilnosti posameznega kraljestva, položaj glavnih rastlinskih in živalskih debel v sistemu (pridobitve skozi evolucijo), predstavitev nižjih taksonov (razredi, rodovi, vrste), ki so značilni za lokalno floro in favno in jih obravnavajo učne vsebine nižjih razredov devetletke;
  • kratek pregled biologije človeka: poudarek na tkivih – zgradba in funkcija;
  • osnove ekologije: abiotski in biotski dejavniki, prilagoditve organizmov, medvrstna razmerja, prehranjevalne verige in spleti;
  • ekosistemi: raznolikost ekosistemov na Zemlji, glavne značilnosti kopenskih in vodnih ekosistemov na konkretnih primerih, vzdrževanje ravnovesja v ekosistemih in varstvo narave, ogroženost biodiverzitete in varovalni ukrepi za njeno ohranjanje;
  • umetno ustvarjeni biotopi (njiva, sadovnjak, travnik, pašnik) in združbe, ki jih naseljujejo ter njihova vloga;
  • združitev vseh bioloških znanj pri razlagi kroženja snovi v okolju s poudarkom na biosferi: vloga organizmov pri kroženju snovi in pretoku energije.

 

Temeljni literatura in viri / Readings:

Osnovna literatura:

učbeniki biologije za gimnazije (navedeni so primeri, lahko so drugi):

  • Stušek, P., A. Podobnik, N. Gogala: Biologija 1, Celica. Ljubljana: DZS, 2001.
  • Podobnik, A., D. Devetak: Biologija 4 in 5, Raznolikost živih bitij: 1 in 2. Ljubljana: DZS, 1997.
  • Tarman, K. Biologija 6. Ekologija. Ljubljana: DZS, 1999.
  • Stušek, P. Biologija človeka. Ljubljana: DZS, 2008.

učbeniki in delovni zvezki za naravoslovje v devetletni osnovni šoli, priročniki za učitelje

Dopolnilna literatura:

  • Tome, D. Ekologija: organizmi v prostoru in času. Ljubljana: Tehniška založba Slovenije, 2006. (izbrana poglavja)
  • Tarman, K. Osnove ekologije in ekologija živali. Ljubljana: DZS,. 1992.
  • Martinčič, A., T. Wraber, N. Jogan, A. Podobnik, B. Turk, B. Vreš: Mala flora Slovenije. Kjuč za določanje praprotnic in semenk. Ljubljana: Tehniška založba Slovenije, Ljubljana, 2007.

Naravoslovne poljudne, strokovne in znanstvene revije

Dodatna literatura:

  • Varno delo v šolskem laboratoriju. Priročnik za učitelje in tehnike pri pouku naravoslovnih predmetov. Ljubljana: DZS, 1999.
  • Molles Jr., M.C. Ecology. Concepts and Applications. 2nd Edition. Mcgraw-Hill College, New York, 2001.

 

Cilji in kompetence:

Cilji:

  • Študent/-ka spozna raznolikost živih bitij in življenjskih procesov, osvoji temeljne zakonitosti žive in nežive narave, spozna njuno soodvisnost in spremenljivost, nekatere sodobne znanstvene dosežke v naravoslovju in povezave naravoslovja z drugimi človekovimi aktivnostmi (npr. pridelava hrane, skrb za zdravje). Ob tem spozna aktivno in odgovorno vlogo človeka pri izkoriščanju naravnih virov in pri vsakdanjem poseganju v okolje ter tako razvije odgovoren odnos do okolja in do varovanja narave.
  • Študent/-ka ponovi znanja iz biologije, potrebna za izvajanje predmeta Didaktika naravoslovja.
  • Študent/-ka razrednega pouka se usposobi za pravilno poučevanje bioloških vsebin naravoslovja v prvih petih razredih devetletke, spozna posebnosti poučevanja naravoslovnih ved (npr. delo z živimi organizmi, terensko delo, varstvo narave, opazovanje, izvajanje poskusov, delo s preparati in kemikalijami, ipd.), dobi osnove za kasnejše učenje in poučevanje v naravi in v primerni šolski učilnici ter se seznani z eksperimentalnim delom in s pravili o varnem delu.

Splošne kompetence:

Študent/-ka:

  • je sposoben/-na opisovanja in razlaganja pojavov v slovenskem jeziku in pravilne uporabe strokovne terminologije
  • sposobnost prilagoditve znanj in razlage razvojni stopnji učencev,
  • je sposoben/-na učinkovitega komuniciranja z učenci, razvijanja pozitivnega skupinskega ozračja ter dobrih odnosov z učenci in med njimi samimi
  • je sposoben/-na sintetično-analitičnega mišljenja in pridobi sposobnost reševanja problemov ter fleksibilne uporabe znanja v praksi
  • pridobi iniciativnost/ambicioznost, vrednoto stalnega osebnega strokovnega izpopolnjevanja in napredovanja
  • pridobi splošno razgledanost, sposobnost komuniciranja s strokovnjaki s svojega in drugih strokovnih in znanstvenih področij

Predmetnospecifične kompetence:

Študent/-ka:

  • je sposoben/-na razvijati naravoslovno mišljenje in ozavestiti učence o naravi in okolju, ki jih obkroža
  • je sposoben/-na načrtovanja in organiziranja eksperimentalnega in terenskega dela ter interdisciplinarnih projektnih nalog
  • zna povezovati vsebine predmeta z nenaravoslovnimi vsebinami
  • zna kritično vrednotiti naravoslovno literaturo, namenjeno otrokom,
  • je sposoben/-na poiskati in uporabljati strokovno literaturo.

 

Predvideni študijski rezultati:

Znanje in razumevanje:

Študent(-ka):

  • pozna biološke vsebine naravoslovja in jih je zmožen/zmožna smiselno povezovati in uporabljati na konkretnih primerih
  • pozna, razume in zna uporabljati fizikalne in kemijske koncepte, ki mu/ji omogočajo razlago naravnih pojavov v neživi in živi naravi
  • razume in razvija biološke vsebine tako, da nastane čim manj napačnih razumevanj
  • je usposobljen/-a zbirati in urejati podatke, jih grafično prikazati ter na tej osnovi potegniti sklepe
  • je usposobljen/-a za eksperimentalno in terensko delo
  • pozna pristope za reševanje problemsko zasnovanih nalog
  • zna uporabljati IKT (npr. elektronsko tablo) in druga didaktična sredstva ter predmete iz vsakdanjega življenja s svojim znanjem in zgledom učence vzgaja k zavedanju pomena ohranjanja ravnovesja v naravi

Uporaba:

Študent(-ka):

  • je sposoben/-na uporabiti pridobljeno znanje pri reševanju enostavnih problemov in pri razlagi pojavov in poskusov
  • povezuje različne naravoslovne vsebine med seboj in z drugimi nenaravoslovnimi predmeti
  • zna uporabljati strokovno literaturo in vire iz bližnjega okolja
  • je sposoben uporabiti svoje znanje

Refleksija:

Študent(-ka):

  • zna ovrednotiti lastno razumevanje naravoslovnih pojmov in izkušenj v praksi
  • zna kritično ovrednotiti skladnost svojega ravnanja z varovanjem narave in okolja
  • uporablja različne metode za refleksijo (dnevnik, razstava, vprašalnik, portfoljo…)

 

Metode poučevanja in učenja:

  • predavanja;
  • laboratorijske vaje;
  • samostojni študij literature;
  • konzultacije in diskusije.

 

Načini ocenjevanja:

Delež (v %)

Način (pisni izpit, ustno izpraševanje, naloge, projekt)

  • opravljene laboratorijske vaje – portfolijo,
  • izpit.

20 %,

80%.

 

Reference nosilca / Lecturer's references:

  1. MOZETIČ, Patricija, MALAČIČ, Vlado, TURK, Valentina. A case study of sewage discharge in the shallow coastal area of the Adriatic Sea (Gulf of Trieste). Mar. ecol. (Berl.), 2008, issue 4, vol. 29, str. 483-494. http://dx.doi.org/10.1111/j.1439-0485.2008.00257.x, doi: 10.1111/j.1439-0485.2008.00257.x. [COBISS.SI-ID 1897295]
  2. FAGANELI, Jadran, OGRINC, Nives, KOVAČ, Nives, KUKOVEC, Katja, FALNOGA, Ingrid, MOZETIČ, Patricija, BAJT, Oliver. Carbon and nitrogen isotope composition of particulate organic matter in relation to mucilage formation in the Northern Adriatic sea. Mar. Chem.. [Print ed.], 2009, vol 114, str. 102-109, doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.marchem.2009.04.005. [COBISS.SI-ID 22579239]
  3. MOZETIČ, Patricija, SOLIDORO, Cosimo, COSSARINI, Gianpiero, SOCAL, Giorgio, PRECALI, Robert, FRANCÉ, Janja, BIANCHI, Franco, DE VITTOR, Cinzia, SMODLAKA, Nenad, FONDA UMANI, Serena. Recent trends towards oligotrophication of the Northern Adriatic: evidence from chlorophyll a time series. Estuaries and coasts, 2010, vol. 33, št 2, str. 362-375, ilustr. http://dx.doi.org/10.1007/s12237-009-9191-7. [COBISS.SI-ID 2015055]
  4. MOZETIČ, Patricija, FRANCÉ, Janja. Škodljiva cvetenja alg v slovenskem morju : [naravoslovne potapljaške tablice], (Naravoslovne terenske tablice MBP Piran, 4). Prva izdaja, NIB-MBP, Piran 2006. NIB-MBP-Piran, Morska biološka postaja, 2006. 2 str., ilustr. [COBISS.SI-ID 1674063]
icon open book

Novice

19. sep. | Novice

Novinarska konferenca projekta Učilnica za življenje

Na novinarski konferenci projekta Učilnica za življenje, ki je potekala 19. septembra 2024 v Škocjanskem zatoku (Center za obiskovalce), so članice projektnega konzorcija iz Sončnega griča, Maja Vrčon, vodja izobraževanja, Manja Vrenko, projektna vodja, in Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem, raziskovalki in mentorici dr. Nataša Dolenc Orbanić in dr. Nastja Cotič, predstavile izobraževalni projekt Učilnica za življenje, ki je bil leta 2022 izbran (izmed 194 prijavljenih projektov s celotne Evrope) za večletno financiranje s strani Evropske pobude za podnebje - EUKI, ki deluje pod okriljem nemškega Zveznega ministrstva za okolje, varstvo narave in jedrsko varnost (BMU).

17. sep. | Novice

Srečanje mladinskih pisateljev Oko besede 2024 v Murski Soboti

Letošnjega srečanja slovenskih mladinskih pisateljev v Murski Soboti Oko besede, ki je potekalo od 12. do 14. septembra 2024 in na katerem se odvija podelitev ene največjih nagrad v slovenski mladinski književnosti, nagrade večernice, sta se udeležili izr. prof. dr. Janja Plazar in izr. prof. dr. Aksinja Kermauner s Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem.

icon arrow more

Dogodki