Predšolska vzgoja

Učenje za različnost in socialno pravičnost

 
Splošne informacije:

Osnovni podatki o predmetu
1. Ime predmeta: UČENJE ZA RAZLIČNOST IN SOCIALNO PRAVIČNOST
2. Koda predmeta:
3. Nosilec predmeta: doc. dr. Sonja Rutar
4. Število ECTS kreditnih točk: 6
5. Učni jezik: slovenski (lahko tudi angleški)

Podatki o umeščenosti predmeta
6. Študijski program: Predšolska vzgoja
7. Vrsta in stopnja študijskega programa: visokošolski strokovni študijski program prve stopnje
8. Vrsta predmeta: Izbirni
9. Letnik študija: tretji
10. Semester: peti ali šesti
11. Študijska smer:
12. Steber programa:

Obveznosti
13. Oblike neposredne pedagoške obveznosti (kontaktne ure):

Oblika izvedbe

Število ur

Število KT

Izvajalec

predavanja (P)

30

1

učitelj

seminarske vaje (SV)

45

1,5

sodelavec

SKUPAJ

75

2,5

Od 10 % do 50 % KU je mogoče izvajati v obliki e-izobraževanja.

 

14. Samostojno študentovo delo:

Oblika aktivnosti

Število ur

Število KT

študij literature in virov (ŠL)

45

1,5

izpit in priprava na izpit (PI)

30

1

Seminarska naloga (portfolio) (SN)

30

1

SKUPAJ

105

3,5

 

Cilji in kompetence
15. Predznanje, ki ga mora imeti študent:
? Teorija vzgoje, Predšolska pedagogika, Razvojna psihologija

  • vpis v letnik


16. Učni cilji predmeta in kompetence:
Cilji:

  • Študent/ka razume družbeno pogojenost ohranjanja socialne neenakosti in izključevanja
  • Študent/ka razume delovanje principov moči pri oblikovanju in ohranjanju družbene neenakosti
  • Študent/ka razvija sposobnost kritičnega prepoznavanja diskriminatornih stališč, sporočil in vedenj


Splošne kompetence:

  • Sposobnost za sintetično, analitično, ustvarjalno mišljenje ter reševanje problemov.
  • Interdisciplinarno povezovanje vsebin.
  • Razumevanje individualnih vrednot in vrednotnih sistemov, občutljivost za profesionalno-etična vprašanja.
  • Prepoznavanje in upoštevanje individualnih potreb in drugih razlik med otroki (v osebnostnih lastnostih, sposobnostih, zmožnostih, kognitivnih stilih, družinskem oz. socialno-kulturnem okolju ...) pri vzgojnem delu.
  • Poznavanje in razumevanje socialnih sistemov (posebej procesov v vzgoji in izobraževanju).


Predmetnospecifične kompetence*:

  • Študent/ka razvija sposobnost prepoznavanja diskriminatornih stališč, sporočil in vedenj v družbi
  • Študent/ka razvija sposobnost prepoznavanja diskriminatornih stališč, sporočil in vedenj v vzgojno izobraževalnem procesu
  • Študent/ka spoznava mehanizme in pristope za zagotavljanje socialno inkluzivnega okolja
  • Študent/ka razume transformacijo nivojev delovanja za zagotavljanje aktivne socialne inkluzije

Vsebina predmeta in literatura
17. Opis vsebine:

  • ? Cilji in načela oblikovanja multikulturnega in socialno pravičnega kurikula
  • ? Razvoj demokratičnih principov in spodbujanje kulturnega pluralizma
  • ? Definiranje multikulturnega in multijezikovnega izobraževanja, v kontekstu na otroka osredinjene vzgoje in izobraževanja
  • ? Vodila in strategije razvojno, individualno in kulturno primernega spremljanja otrokovega razvoja in učenja
  • Družbena pogojenost raznolikosti in enakosti ( spol, rasa, socialno ekonomski status, veroizpoved)
  • Raznolikost in socialno izključevanje
  • Kontekstualizacija in problematiziranje vprašanja družbene moči v povezavi s problemom socialnega izključevanja
  • Nivoji delovanja in angažiranja v kontekstu multikulturne vzgoje in izobraževanja
  • Prepoznavanje vloge in delovanja subjektivnih teorij učiteja/ vzgojitelja
  • Prepoznavanje mehanizmov delovanja prikritega kurikula v kontekstu socialnega izključevanja, vključevanja
  • Kritično prepoznavanje diskriminatornih stališč, sporočil, vedenj, delovanj- stereotipov in predsodkov pri sebi in v širši družbi
  • Kritično prepoznavanje diskriminatornih stališč, sporočil, vedenj, delovanj- stereotipov in predsodkov kontekstu vzgojno izobraževalnega procesa
  • Načela in principi spodbudne interakcije vzgojitelja/ učitelja z otroki ob razumevanju in spoštovanju njihovega socialnega, kulturnega, jezikovnega in religioznega porekla
  • Načela in principi uspešne komunikacije z učenci, razvoja pozitivne skupinske klime ter dobrih odnosov z učenci in med njimi samimi
  • Socialne veščine, postopki in načela svetovalnega pogovora in dela z otroki
  • Načela in principi razvojno, individualno in kulturno primernega učnega okolja- odsev raznolikosti, kritične refleksije, iniciativnosti, angažiranosti, zagovorništva
  • Strategije za soočanje z neprimernim vedenjem, agresivnostjo in konflikti
  • Vzpostavljanje etičnih okvirov profesionalnega delovanja in upoštevanje le- teh


18. Literatura:
a) Osnovna literatura:.

  • Louise Derman-Sparks, A.B.C. Task Force (1989). Anti- Bias Curriculum; Tools for empowering young children. Washington D.C. : NAEYC.
  • Devjak, T. (2005). Različnost in enakost v vzgojnem konceptu javne šole. Vzgoja in izobraževanje, 36 (6), 4-11.
  • Enid Lee, Deborah Menkart, Margo Okazawa- Rey (1998). Beyond Heroes and Holidays: A practical guide to K-12 Anti- Racist, Multicultural Education and Staff Development. Washington D.C.: Network of Educators on the Americas.
  • Carol Copple (2004). A World of Difference, Readings on Teaching Young Children in a Diverse Society. Washington D.C.: NAEYC.
  • Weiner, G. (2005). Social inclusion and exclusion, and social justice in education. Linz: R. Trauner
  • Daniels, E. R. in Stafford, K. (2003).Oblikovanje inkluzivnih oddelkov. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
  • Walsh, K. B. in Coughlin, P. (2002). Na učenca osredotočena metodologija dela v prvem razredu osnovne šole. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
  • Walsh, K. B. in Coughlin, P. (2003). Na učenca osredotočena metodologija dela v drugem, tretjem in četrtem razredu osnovne šole. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
  • Hansen, K. A., Kaufmann, R. K. in Saifer, S. (2001). Vzgoja in izobraževanje v kulturi demokracije: praksa zgodnjega otroštva. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
  • Hansen, K. A., Kaufmann, R. K in Walsh, K.B. (2000). Oblikovanje oddelkov, osredotočenih na otroke od tretjega do šestega leta starosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
  • Stokes Szanton, E. (2001). Oblikovanje oddelkov, osredotočenih na otroke od prvega do tretjega leta starosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.


b) Dodatna literatura*:

  • Osler, Audrey (2005). Changing citizenship: democracy and inclusion in education. Maidenhead, New York: Open University Press.
  • Vonta, T. in Režek, M. (Ur.). (2004). Zbirka člankov »Educating Children for Democracy«. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.
  • Vonta, T. in Režek, M. (Ur.). (2004). Zbirka člankov »Educating Children for Democracy«. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Razvojno-raziskovalni center pedagoških iniciativ Korak za korakom.


19. Predvideni študijski dosežki:
a) Znanje in razumevanje:*
Študent/ka razume koncept socialne inkluzije v kontekstu vzgojno izobraževalnega procesa
Študent/ka zna prepoznavati diskriminatorna sporočila in delovanja v družbenem okolju

b) Uporaba:*
Študent/ka zna prepoznavati svoja stališča, vrednote, predsodke, stereotipe in subjektivne teorije
Študent/ka zna aplicirati koncept socialne inkluzije v kontekst vzgojno izobraževalnega procesa.
Študent/ka zna modelirati in vzpodbujati oblikovanje vrednot in znanj, ki podpirajo uresničevanje človekovih pravic, socialno vključevanje in ustvarjanje odprtih demokratičnih civilnih družb, vključno z varovanjem pravic vseh manjšin.

c) Refleksija:
Zna kritično reflektirati svoja dejanja in smiselno načrtovati spremembe v okviru vzgojno izobraževalnega procesa.

Oblike in metode poučevanja, učenja ter ocenjevanja
20. Metode poučevanja in učenja:
Oblike dela: frontalna, delo paru, malih skupinah, individualno delo
Metode dela: interaktivne metode dela, ki temeljijo na principih aktivnega učenja in poučevanja za kritično mišljenje (RWCT).

21. Načini preverjanja znanja:
Ocena portfolija predstavlja 30 % končne ocene, ocena končnega izpita pa 70 % celotne ocene. Pisni izpit obsega pisne odgovore na 10 vprašanj iz vsebine predmeta. Vsak odgovor lahko prinaša do 10 % celotne ocene. Za pozitivno oceno mora študent zbrati vsaj 50 %.
Portfolijo obsega evidentirane vaje in kritično refleksijo opravljenega dela pri seminarskih vajah. Študent/-ka je na začetku leta seznanjen/-a s kriteriji za ocenjevanje, ki se nanašajo na primernost zbranega materiala, s sistemom urejanja, stopnjo refleksije.

Pogoji in viri
22. Delitev na skupine.*
V skladu z normativi.

23. Potrebni materialni viri za izvedbo predmeta.
LCD projektor, tabla, pisala

24. Potrebni človeški viri za izvedbo predmeta.*

  • 1 habilitiran visokošolski učitelj in
  • 1 habilitiran visokošolski sodelavec


Evalvacija
25. Metode in oblika evalvacije
Procesna evalvacija bo potekala na osnovi treh virov

  • Evalvacija dela poteka v obliki povratnih informacij s strani študentov. Pri tem se evalvira stopnja razumevanja vsebine, zanimivost in ustreznost metod in tehnik s katerimi je bila vsebina posredovana, aktivnost in interes študentov za določeno snov.
  • Drug vir evalvacije bo analiza portfolijev, ki bo pokazala vrzeli v razumevanju in znanju pa tudi močna področja.
  • Tretji vir evalvacije pa bo uspešnost študentov/-tk na izpitih in analiza njihovih odgovorov.


Učni načrt pripravile: doc. dr. Tatjana Vonta, mag. Tea Režek, asist. mag. Sonja Rutar

 

icon open book

Novice

16. apr. | Novice

Naša študentka Nataša Vidonis prejela Flajbanovo nagrado

V petek, 12. aprila 2024, so podelili nagrade za zamejske študentke in študente. Na prireditvi v Trstu se je zbralo številno občinstvo in sprva prisluhnilo predsedniku Slovenskega deželnega gospodarskega združenja Robertu Frandoliču, ki je poudaril, da so mladi aktivni in uspešni, zato se jim za prihodnost narodne skupnosti ni treba bati.

16. apr. | Novice

Rdeča nit druge Mednarodne konference o ekosocialnem izobraževanju bo ...

V času podnebne krize in nujnosti ukrepanja moramo učence vseh starosti spodbujati pri razvoju znanj in spretnosti, da se bodo lahko učinkovito spoprijeli s podnebno krizo in ostalimi izzivi prihodnosti. Pri tem pa imajo ključno vlogo prav učitelji, katerim je Mednarodna konferenca o ekosocialnem izobraževanju tudi posvečena.

15. apr. | Novice

Objava Liste kandidatov za redne volitve dekana UP PEF

Spoštovani, na podlagi šestega odstavka 17. člena Pravilnika o volitvah dekanov članic Univerze na Primorskem (št. 002-25/23, sprejet na 1. redni seji Senata Univerze na primorskem, ki je potekala 27. septembra 2023) je Volilna komisija za izvedbo rednih volitev dekana Univerze na Primorskem, Pedagoške fakultete na svoji 1. redni seji, ki je potekala 12. aprila 2024, potrdila Listo kandidatov za redne volitve dekana Univerze na Primorskem, Pedagoške fakultete.

icon arrow more

Dogodki